fredag, juli 17, 2009

Krakow/Zakopane dag fjorton

idag ar det dags att atervanda till storstaden och det kanns sjukt bra. jag alskar verkligen bergen och hade precis borjat vanja mig till lufttrycket. och alla gorale, dvs bergsmannen, som ar sa charmiga! dom har en jatterolig dialekt som ibland blir omojlig att forsta, dom har skirolig humor och skrattar hela tiden, speciellt at turister som kommer och tex ska vandra i bergen i hogklackat. och deras musik, helt otrolig. sanger om karlek och berg, i de mest fantastiska stammor. och sattet dom sjunger pa, nastan skriker ut.
igar var vi i en dal som ska anses vara polens vackraste, och jag haller nog med. dessutom var vi i en grotta, forsta gangen for min del! det var javligt imponerande iaf, aven om det kravde 1000m jattebrant, lerig stenblockstrappa upp. mor var helt slut, ramlade i grottan och kralade i leran i tunnlarna och hade ben av gele. ratt kul tyckte jag, men inte hon.
nu maste jag tydligen packa, tror nog jag ger mer update pa Zakopane nar jag nu hinner det.
puss alla, from jorma with love

1 kommentar:

  1. wow, bergsklättring, grottor och dalavandring! låter skitspännande ju!

    SvaraRadera