lördag, juli 11, 2009

Krakow, dag atta

i onsdags gick varlden under i mitt huvud. jag lamnade in min kamera da det var en liten flack pa matrisen sen en halv evighet och jag vagrar betala rensningen i sverige dar man verkar vilja att man ar miljonar. skulle komma tillbaka efter 45 min och nar jag kommer tillbaka, overlycklig over att fa kameran rengjord faller kamerakillen hiroshimabomben, han hade sonder kameran! han verkade helt hjalplos och fattade inte alls vad som hade hant, han hade rengjort, satt ihop kameran och plotsligt funkade den inte. jag brot ihop totalt och mina reskamrater fick lida i den morbida stamningen. efter en del tarar och mest spring till diverse fotoverkstader hittade vi en kille som lagade den pa inte ens en minut och dessutom rengjorde den for en billigare peng an den sabboterande killen. en kort sekund tankte jag att det var en djavul och en angel jag stott pa. det var iaf ett helvete att under ett dygn forsoka smalta en kameralos tillvaro. insag visst hur viktigt fotograferandet ar for mig.
Annars ar det fullt upp har i staden. igar kande vi att det var dags for en utflykt och vi tog baten langs wisla och hamnade pa ett kloster. vi gick in i kyrkan och upptackte att det var mitt under munkarnas bonestund. det holl pa ett tag, munkarna avslutade och gick ut pa led vid sidan om altaret. nar den siste gick ut, borjade helt plotsligt folket bakom oss att sjunga. vi var sa gott som ensamma nar vi kom dit och plotsligt satt en hel kyrkokor bakom oss som var dar pa nagon slags studieresa. vid sidan om altaret stack nagra munkar upp huvudet och sag ut att vara lika forvanade och overraskade som vi. dom sjong nagra stycken, sittandes pa bankraderna. akustiken och den spontana handelsen var ratt sa rorande.
Inne i stan ar det den ena festivalen efter den andra, gatuteaterfestival, jazzfestival och animrad filmfestival. sitter just nu pa ett internetcafe vid torget, har utsikt over statshustornet och huvudstatyn. uteserveringarna ar helt proppfyllda och det myllrar av folk. det ar visst nagon forestallning fran teaterfetivalen som pagar just nu markte jag. musik kommer in genom fonstret fran den lilla zigenarskaran som vandrar fran servering till servering, spelar en trudelutt i hopp om att nagon turist ska uppskatta dom.
dagarna har gar mycket ut pa att sitta pa diverse cafeer, barer och resturanger, kedjeroka och dricka ol. vissa dagar byts olen ut till white russian. men nagot som ar patagligt ar hur levande allt ar har. livet ter sig sa annorlunda och det ar latt att se pa saker och ting fran ett annat perpektiv. stamningen och manniskornas beteende skiljer sig sa enormt fran vad man ar van vid i sverige. synen pa livet, tillvagaganssatt, dygnsrytmen osv.
nu ar jag kaffe och roksugen, det ar min forsta kvall pa egen hand och det ar bara att njuta.

2 kommentarer:

  1. Freddiego11/7/09 21:10

    Jag ser framför mig rynek med dess uteserveringar och myllret av människor och ljudet av ölklunkande Sonja. jag saknar Kraków jättemycket och jag skulle nästan göra vad som hellst för att få spendera några dagar ensam med dig i vår kärleksstad.

    Livet i Västerås gör mig snart galen, jag skulle knappt vilja benämna det som ett liv ens! Min vardag går ungefär ut på att stiga upp om morgonen, lata mig i några timmer och sen sticker jag in till staden och dricker öl med folk. Jag behöver variation. Så jävla skönt det ska bli att flytta till Stockholm!

    Du skulle dock ha varit med igår på tajen, det var verkligen sjukt kul. Så mycket människor som var där och flera av dem som jag har umgåtts med i årens lopp kom dit, det var så jävla roligt!
    igår kom vår älskade Albin hem, så jag hoppas på att få träffa honom snart! Hoppas du har det jättebra och att kameran fungerar som den ska nu, när jag läste om katastrofen kändes det som om mitt blod frös till is i ådrorna. Jag tänkte att nu dör Sonja. Att kameran från dig är som att typ operera bort dina lungor eller så!

    Hälsa mamma och Gordon!
    PUSSPUSSPUSSPUSSPUSS

    SvaraRadera
  2. jag drömde om dig inatt. fint var det va!

    SvaraRadera