fredag, januari 16, 2009

Perestrojka

För ganska så exakt en vecka sen tittade jag på Pineapple express, som handlar om en weedrökande slacker och hans langarbuddie som hamnar i trubbel, dvs ännu en meningslös, medelmåttig amerikansk film som inte kräver mycket av en människas hjärnaktivitet. Inte förrns efter ungefär en timma insåg jag just detta och stängde direkt av filmen och rensade bort den från både datorns och mitt eget minne. I samma veva bestämde jag mig för att begränsa mitt tv-tittande och plötsligt händer det saker på mitt rum och jag förstår att kreativiteten fått sig en uppmuntran. Tex har det plötsligt dykt upp en hel del blyertspennor och ett ritblock som jag brukar ganska produktivt. Kanske något dyker upp för offentligheten så fort jag fixat scannern. Dessutom har jag börjat läsa igen vilket är otroligt skönt, då sista boken jag avslutade var i september! läser nu Djävulen och fröken Prym av Coelho och jag gillar den även om den känns lite väl lättläst. Jag ska nog läsa Alkemisten sen som det snackades mycket om och som var Coelhos debut.
I alla fall har jag börjat ge mig in på polsk kultfilm och hittade en film som tydligen inspirerade Tom Tykwer till det manus som blev Run Lola run som jag såg för kanske tio år sen. Vad jag minns är det en tysk femton minuter lång film om en kvinna som vill rädda sin pojkvän och man får se tre helt olika versioner av hur det går till, men som alla mestadels består av att en rödhårig kvinna springer. Tyckte verkligen om den då och den har nog inte blivit sämre.
Den här polska filmen ska handla om en man som försöker hinna med ett tåg och man får på samma sätt se olika versioner av det, som ser olika ut pga "guds inverkan" eller sammanträffanden, som är filmens titel! Den heter blind chance på engelska vilket (klassiskt polskt) är en hemskt dålig översättning av originaltiteln. Det blir otroligt spännande att se den. Sen laddas också en sällsynt dokumentär i surrealistisk och absurd anda som handlar om bland annat Salvador Dalí som beger sig till mongoliet för att på något berg leta efter vita svampar som ska vara kraftigare än LSD. Jag har läst att denna film inspirerade Warhol till hans "piss-paintings", det vill säga canvas förberedda med kopparfärg som han lät män kissa på, vilket jag trots den mindre avsmak jag känner för Warhol finner väldigt intressant och borde bearbeta i ett eget inlägg. Det jag vill säga är att mina förväntningar på en helt ologisk, ego-paranoid Dalí nog kommer att uppfyllas.


Jag kan konstatera att denna nästan religiösa förnyelse och återupplivande beror på att vi nu är inne på helgen i vecka 3 och på min skola innebär det slutet på hösttreminen = nästan alla mina schemalagda kurser är avslutade. Orken och kraften som sögs ut några veckor sen har kommit tillbaka i dubbel styrka på något märkligt vis. Titta bara på det här inlägget, när hade jag sist ork att skriva om något vettigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar