måndag, december 01, 2008

imorse tog jag efter michelles goda exempel och tog en lång morgonpromenad. gick ut mot erikslund där dimman låg tät över kullarna och telefonmasterna. såg också två rådjur springa över gatan! hur fint som helst.
har inte skrivit något om polenresan eftersom att det helt enkelt hände för mycket för att kunna skriva ner det. men det var en fantastisk resa och jag kom hem med sex krakowromantiker. vi spenderade dagarna åt vandring och mat och kvällarna/nätterna/morgnarna åt krogar, pubar och klubbar. vi lärde känna så sjukt mycket nytt folk bla teaterstudenter, juridikstudenter, engelsmän, blånegrer (som är en sällsynt art i polen) och personalen i 24/7-butiken lärde känna oss. jag, freddie och mia var på sabbathbön i den orthodoxa synagogan och blev inbjudna på koshermiddag efteråt, alla var på lunch hos min mormor och blev kära i hennes kommunistblock och hennes matlagning och avskedet var det jobbigaste jag varit med om på länge, vi åt på veganresturang, vi skedade i stora högar på rummen, osv osv. det känns som en neverending story på fem dagar som jag bara vill tillbaka till.
jag insåg att jag inte kan studera i warszawa utan det måste vara i krakow och det verkar som att freddie väntar med sin språkkurs i düsseldorf för att jobba i krakow. det är något speciellt med den staden och man måste åka dit för att förstå. det ligger en charm och en stämning över folket och byggnaderna som är omotståndlig. hela gänget har bestämt sagt att de ska åka tillbaka. i lördags började en kille snacka om att man hela sitt liv letar efter sitt egna smultronställe, och jag har fan haft turen att ha mitt smultronställe framför näsan på mig i 20 år och har möjligheten att åka dit tre gånger om året. krakow är mitt smultronställe.
nej nu ska jag inte drömma mig bort för det är dags att ta bussen in till stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar